Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar (STD)

Seksüel (Cinsel) Yolla Bulaşan Hastalıklar Nelerdir?

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar

Günümüzde, cinsel temas sonrasında bulaşan hastalıklar hakkında genel bilgi düzeyi yüksek olmasına rağmen, bu hastalıklardan koruma oranı oldukça düşüktür. Cinsel yollan bulaşan hastalıklar, korunmasız ilişki sonrasında partnerlerden birbirine geçtiği bilinmektedir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ciddi sağlık sorunları yol açmanın yanı sıra kozmetik anlamda da birçok sorunun da altında yatan sebepleri oluşturmaktadırlar.

Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan en çok karşılaştıklarımızın gonore (bel soğukluğu), klamidya ve sfiliz (frengi) gibi hastalıklardır. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar aynı zamanda HIV (Aids) olma riskinizi de artırmaktadır. Makalemizde, cinsel temas ile bulaşan farklı hastalıklarla ilgili detaylı bilgi bulabilirsiniz.

Seksüel yolla bulaşan hastalığınız var ise sex partnerlerinizi bu durumdan haberdar etmelisiniz.

Klamidya

Klamidya Bakterisi

Klamidya nedir?

Cinsel yolla ile bulaşan hastalıklardan en sık rastlananların başında gelir. Klamidya enfeksiyonu ile yılda 2.8 milyon insan hastanelere başvurmaktadır, bununla beraber klamidya enfeksiyonun halk arasında tabu olan bir konu olmasından dolayı bu rakam net, klamidya hasta sayısını vermediği bilinmektedir. Klamidya enfeksiyonu özellikle, genç kesimde daha sık rastlanmaktadır, bunun sebebi ise çok partnerli bir hayat biçimine bu grubun daha yatkın olması başta gelmektedir.

Sık gözlenen seksüel yolla geçen enfeksiyonlardan biridir. Vajinal, anal veya oral seks ile bulaşan bir bakteridir. Klamidya ağızda, üreme organlarında, üretra ve rektumda enfeksiyon yapabilir. Kadınlarda en sık rahim ağzında enfeksiyon yapar.

Klamidya enfeksiyonu nasıl bulaşır?

Klamidya, vajinal, anal veya oral seks ile partnerinizden geçebilir. Klamidya bakterisi, enfeksiyona yol açmaktadır. Klamidya’nın yol açtığı enfeksiyon, ağız, üreme organları, üretra, rektum ve rahim ağzında görülebilmektedir. Daha çok genç yaşlardaki bireyleri etkileyen Klamidya enfeksiyonun risk faktörleri arasında gösterilebilecek en önemli faktörler;

- Yeni sex partneri

- Birden çok sex partneri

- Sex partnerinin birden çok sex partneri olması

- Seksüel yolla bulaşan hastalık olan birisi ile cinsel temas

Olarak gösterilmektedir. Risk grubunda olmadığınızı düşünüyor iseniz bile, düzenli bir jinekolojik onkoloji muayenesi olmanızda her zaman fayda var.

Klamidya semptomları nelerdir?

Klamidya enfeksiyonu, cinsel yolla bulaşan hastalıkların arasında en sinsi olanıdır demek doğrudur. Bunun sebebi enfekte olan hastada klamidya bakterisinin herhangi bir muayene bulgusu vermemesidir.

Klamidya enfeksiyonu özellikle kadınlarda, daha ciddi problemlere yol açabilmektedir, bunların arasında pelvik inflamatuar hastalıklar, kısırlık, ektopik (dış) gebelik ve kronik pelvik ağrı klamidya enfeksiyonun oluşturabileceği hastalıkların arasında yer almaktadır.

Klamidya cinsel yolla bulaşan bir hastalık olmasından dolayı, enfekte olan bir partner ile birlikte olmanın sonrasında bulaşmaktadır, fakat cinsel birliktelik sonrasında enfeksiyonun ne zaman ortaya çıkacağı tam olarak bilinmese de, klinik bulguların ortaya çıkması haftalar sürebilmektedir. Klamidya varlığı kanıtlanan erkeklerin sadece %10 ve kadınların ise sadece %30’unda klamidya enfeksiyonuna bağlı şikayetler vardır.

Klamidya enfeksiyonun semptomları arasında;

- Vajina veya üretradan sarı renkli akıntı

- Ağrılı ve sık idrar yapma

- Adet arası kanama olması

- Rektal kanama, akıntı veya ağrı

Klamidya Testi Nasıl Yapılır?

Klamidya bakterisi, cinsel yolla bulaşan bir enfeksion türüdür ve vajinal, anal ve oral birliktelik ile partnerden partnere geçiş gösterebilmektedir, bu sebeple tanısal test esnasında sadece vajinal kültür almak yeterli olmayacaktır.

Klamidya tanısı için, vajinal, oral, boğaz, rektum (anal bölge) ve rahim den sürüntüler alınmaktadır, bu sürüntülerin yanı sıra idrar tahlilleri ile Klamidya tanısı konabilir.

Yaşam tarzınızı göz önünde bulundurarak ve yukarıda belirtilen risk grubuna göre düzenli bir jinekolojik onkoloji muayenesi olmanızda yarar vardır.

Özellikle genç yaş grubunda bu testlerin daha sık yapılması gerekmektedir.

Klamidya Nasıl Tedavi Edilir?

Klamidya tedavisi, cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyon türü olmasından dolayı, antibiyotik ile tedavi edilebilmektedir. Tedavi süresi boyunca, partnerinizi riske atmamak için tedavi boyunca, cinsel ilişkiden kaçınmanız çok önemlidir.

Tedavi sonrasında, klamidya enfeksiyonundan tamamen iyileştiğini kontrol edebilmek adına, bu testin 3 ay sonra tekrarlanması gerekmektedir.

Klamidya Hayati Risk Oluşturur Mu?

Klamidya enfeksiyonunun yol açabileceği en ciddi durum ciddi pelvik enfeksiyon durumudur. Bu enfeksiyon sonrasında, kadınlar da kısırlığa varabilen komplikasyonlar izlenebilmektedir.

Bel Soğukluğu (Gonore)

Gonore (Bel Soğukluğu) Bakterisi

Gonore (Bel Soğuklu) Nedir?

Gonore bir diğer adı ile bel soğukluğu cinsel yolla bulaşan bir başka hastalıktır ve diğer cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlarda olduğu gibi partnerler arasındaki vajinal, oral veya anal birliktelik sonrasında partnerler arası geçiş yapmaktadır.

Gonore ilerleyen dönemlerinde çok ciddi hastalıklara yol açabilmektedir. Bunların arasında nörolojik rahatsızlıklar olmak üzere, görme bozukluğuna kadar uzanan bir yelpazede hayatınızı ciddi anlamda riske atmaktadır.

Gonore (Bel Soğukluğu) risk faktörleri nelerdir?

Bel soğukluğunun risk faktörleri cinsel yolla bulaşan diğer hastalıklara benzerlik göstermektedir, bunların arasında çok eşlilik, yeni sex partneri gibi klamidya enfeksiyonuna benzer riskler bulunur.

Gonore semptomları nelerdir?

Gonore semptomları arasında, günlük hayatınız etkileyen bazı yönleri ile cinsel yolla bulaşan bir hastalığınız olduğunu belli edebilecek semptomları gözlenmektedir. Bel soğukluğunun semptomların arasında;

- Sarı akıntı

- Ağrılı ve sık idrar yapma

- Adet arası kanama

- Rektal ağrı kanama ve akıntı.

Gonore testi nasıl yapılır?

Doğası gereği Gonore enfeksiyonuna yapılan testler, klamidya enfeksiyonunda olduğu gibi sadece vajinal sürüntü ile tam olarak tanı konulamayabilir.

Gonore testi klamidya gibi idrar testi ve ağız, boğaz, rahim ağzı ve rektumdan sürüntü alınması şeklindedir.

Bel soğukluğu nasıl tedavi edilir?

Gonore tedavisi, cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyon türü olmasından dolayı, antibiyotik ile tedavi edilebilmektedir. Tedavi süresi boyunca, partnerinizi riske atmamak için tedavi boyunca, cinsel ilişkiden kaçınmanız çok önemlidir.

Frengi (Sfiliz)

Frengi (Sfiliz) Bakterisi

Sfiliz (Frengi) nedir?

Sfiliz veya Frengi, cinsel yolla bulaşan bir bakteri türüdür. Vaginanın dış kısmında (Vulva), vajina, anüs veya peniste şankr adı verilen lezyonlar görünmekte ve kozmetik bir sorunun yanı sıra, ciddi sağlık problemlerine yol açmaktadır.

Sfiliz ile oluşan genital şankr HIV (Aids) bulaşma riskinini arttırmaktadır.

Sfiliz (Frengi) semptomları nelerdir?

Frenginin 3 evresi mevcuttur. Her evresinde farklı semptomlar gösteren bu hastalıkta görülebilecek semptomlar şu şekildedir.

1. Evre:Ağrısız şankr

2. Evre: El ve ayakta kırmızı döküntü

3. Evre: Latent enfeksiyon

Sfiliz (Frengi) testi nasıl yapılır?

Sfilizin rutin tarama testi önerilmemektedir. Frengi için ayrıca bir kan testi vardır ve yukarıda belirtilen semptomları yaşamanız halinde bir jinekolog muayenesi için randevu alarak durumunu anlatmanız gerekmektedir, gerekli olduğu durumlarda hekiminiz bu test için sizden kan testi isteyecektir.

Tüm gebelerden ilk muayenelerinde sfiliz (frengi) testi (kan testi) istenmektedir.

Sfiliz Nasıl tedavi Edilir?

Sfiliz cinsel yolla bulaşan bir bakteri türüdür ve diğer enfeksiyon rahatsızlıklarında olduğu gibi antibiyotik ile tedavi edilir, bu tedavinin kesinlikle hekiminiz tarafından gerekli kan testleri sonucunda belirlenmesi gerekmektedir. Tedavi boyunca partneriniz ile cinsel ilişkiden kaçınmanız, partneriniz sağlığı için hayati önem taşımaktadır.

Tedavi protokolünün belirlenmesinde, frenginin hangi aşamada olduğu önemli bir rol oynamaktadır, bu yüzden yaşadığınız şikayetleri doktorunuza doğru bir şekilde anlatmanız önemlidir.

Sfiliz komplikasyonları nelerdir?

Sfiliz tedavi edilmediği durumlarda, kalp ve nörolojik problemleri beraberinde getirebilmektedir. Frengi sonrasında karşılaşabileceğiniz sorunlar arasında; kalp problemleri, nörolojik problemler, körlük, paralizi hatta ölüm bile gözlenebilmektedir.

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklardan (STD) nasıl korunabiliriz?

Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan nasıl korunabiliriz?

Korunma yolları arasında, en güvenli olanı kondom kullanımıdır, bunun yanı sıra yaşam tarzınızda değişiklikler ile kendiniz bu hastalıklara karşı koruyabilirsiniz.

- Seksüel partner sayısını azaltmak

- Partnerinize seksüel yolla geçen hastalığının olup olmadığını sormak

- Seksüel bölgede gözle görülen lezyonlar ile kontaktan sakınmak

- Risk grubun içinde iseniz rutin testlerinizi aksatmadan yapılması.

0 görüntüleme