Adenomyozis Nedir? Semptomları Teşhisi ve Tedavisi

Adenomyozis dişi üreme sisteminin patolojik bir durumudur. Rahmin kalınlaşmasına ve büyümesine neden olur.

Endometriyal doku, rahmin kas tabakasında oluşur. Adenomyozis, bu doku uterusun dış kas duvarları olan myometriuma doğru büyüdüğünde ortaya çıkar. Bu ekstra doku rahmin iki veya üç katına çıkmasına ve anormal uterin kanamalara ve ağrılı dönemlere neden olabilir.

Adenomyozis Nedir?

Adenomiyozis, atipik olarak rahim duvarındaki hücreler (miyometriyum) arasında yer alan ve rahim içinde çoğalan hücrelerin (endometriyum) büyümesi sonucunda rahim kalınlaşması ile karakterize tıbbi bir durumdur. Bu durumdaki hastalarda endometriyal doku yanlış yerleştirildiği gibi tamamen işlevseldir. Her adet döngüsü sırasında doku kalınlaşır, dökülür ve kanar.

Durum tipik olarak 35 ve 50 yaşları arasındaki kadınlarda bulunur, ancak daha genç kadınları da etkiler. Adenomiyozisli hastalar genellikle ağrılı adetler (dismenore), yoğun adetler (menoraji) veya her ikisi ile başvururlar. Diğer olası semptomlar cinsel ilişki sırasında ağrı, kronik pelvik ağrı ve idrar kesesinin ağrısı ile karakterizedir.

Adenomiyozda, bazal endometriyum hiperplastik miyometriyal liflere nüfuz eder. Fonksiyonel tabakanın aksine, bazal tabaka adet döngüsü ile tipik döngüsel değişikliklere uğramaz. Adenomiyoz uterusu fokal olarak tutabilir ve bir adenomyom oluşturabilir. Diffüz tutulum ile uterus hacimli ve ağır hale gelir.

Adenomyozis endometriozis ile birlikte bulunabilir; endometriozisi olan hastaların tamamen uterusun dışında yer alan endometrial benzeri bir dokuya sahip olması bakımından farklılık gösterir. Endometrioziste, doku endometriyuma benzer. Birçok durumda iki koşul birlikte bulunur, ancak genellikle ayrı ayrı ortaya çıkar.

Adenomyozis Belirtileri Nelerdir?

Adenomyozisli birçok insanda semptom görülmez.

Genelde görülen semptomplar ise:

1. Ağrılı adet krampları (dismenore)
  2. Yoğun adet kanaması (menoraji)
  3. Anormal adet görme
  4. Pelvik ağrı
  5. Ağrılı ilişki (disparoni)
  6. Kısırlık
  7. Büyümüş rahim

Adenomyozis Nasıl Teşhis Edilir?

Sağlık hizmeti sağlayıcıları genellikle semptomlara ve bu testlerden bir veya daha fazlasına dayanarak adenomyoz teşhisi koyar:

Pelvik muayene: Pelvik muayene sırasında, sağlayıcınız rahminizin palpe edildiğinde daha büyük, daha yumuşak veya daha ağrılı olduğunu fark edebilir.

Ultrason: Bir transvajinal ultrason, pelvik organların görüntülerini üretmek için ses dalgalarını kullanır. Bu görüntüler bazen adenomyoz şüphesini artıran kas kalınlaşmasını gösterebilir.

Görüntüleme taramaları: Manyetik rezonans görüntüleme (MRI) taramaları, adenomyozun göstergesi olabilecek uterusun belirli bölgelerinde uterus genişlemesini ve kalınlaşmasını gösterebilir.

Adenomyozis Kimlerde ve Ne Sıklıkla Görülür?

Durum tipik olarak 35 ve 50 yaşları arasındaki kadınlarda bulunur, ancak daha genç kadınları da etkiler. Son verilere göre %20 ila 35 arasında bir yaygınlık göstermektedir.

Adenomyozis Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Kadınlık hormonu östrojen endometriyal doku büyümesini desteklediğinden, adenomiyoz semptomları genellikle menopozdan sonra kaybolur. Bu arada, bu tedaviler ağrıyı, ağır kanamayı ve diğer semptomları hafifletebilir:

Ağrı kesici ilaçlar: Steroid olmayan antienflamatuar ilaçlar veya ibuprofen veya naproksen gibi NSAID’ler krampları rahatlatır

Hormonal doğum kontrolü: Östrojen rahim duvarını kalınlaştırır ve kanamayı ve krampları kötüleştirebilir. Bazı hormonal kontraseptifler menstrüasyonu ve semptomları durdurabilir. Seçenekler arasında doğum kontrol hapları, Depo-Provera® enjeksiyonu ve Mirena® gibi hormonal rahim içi cihazlar (RİA) yer alır.

Histerektomi: Rahim alınması. Son seçenek tedavidir.

Histerektomi veya rahmin cerrahi olarak çıkarılması, tarihsel olarak adenomiyozisin teşhis ve tedavisinde birincil yöntem olmuştur. Özellikle doğurganlığı tamamlamış kadınlarda veya doğurganlığın istenmediği durumlarda popülerdi. Günümüzde daha birçok tıbbi ve cerrahi müdahale mevcuttur. Hormon tedavisi ve endometriyal ablasyon gibi bu tedaviler, histerektomi gerektiren kadın sayısını önemli ölçüde azaltmıştır. Bununla birlikte, histerektomiler, diğer tedavilerin başarısız olduğu kadınlar için son tedavi seçeneği olmaya devam etmektedir. Tipik olarak adenomiyoz ile ilişkili kanama ve pelvik ağrı için kesin tedavi olarak görülen histerektomi, her zaman kısırlık ve adet kanamasının kesilmesi ile sonuçlanacaktır. Öte yandan pelvik ağrı, kadınların %22 kadarında histerektomiden sonra devam edebilir.

Fallop tüplerinin, yumurtalıkların ve serviksin çıkarılması için çeşitli seçenekler bulunan birçok farklı histerektomi türü vardır. Ayrıca, farklı histerektomi türleri birçok farklı cerrahi teknikle gerçekleştirilebilir.

Adenomyozis Risk Faktörleri Nelerdir?

Adenomyozise yol açabilecek birçok risk faktörü bulunmaktadır.

1. Sezaryen
  2. Miyom Alınması
  3. Dilatasyon
  4. Küretaj (D&C)
  5. Rahim Ameliyatı

Adenomyozis ve İnfertilite (Kısırlık) ilişkisi

Birkaç çalışma, adenomyozis varlığının uterotubal taşımayı etkileyerek ve endometriyal fonksiyonu ve alıcılığı değiştirerek doğurganlığı bozabileceğini göstermiştir. Bazı dolaylı kanıtlar, adenomyozisi olan kadınların, adenomyozisi olmayanlara göre daha kötü üreme sonuçlarına sahip olduğunu göstermiştir.Adenomiyozisin kendisi kısırlık sorunlarına neden olabilir, ancak levonorgestrel tedavisi gibi hormon tedavilerinin ardından adenomiyoz düzelirse doğurganlık iyileştirilebilir. İlaçların kesilmesi veya RİA’nın çıkarılması, doğurganlık tedavileriyle koordineli olacak şekilde zamanlanabilir.

Adenomiyozisli kadınlarda erken doğum eylemi ve erken membran rüptürü daha sık görülür.

Adenomyozis ve Tüp Bebek Tedavisi

İn-vitro fertilizasyon (IVF) uygulanan düşük doğurgan kadınlarda, adenomiyozisli kadınların hamile kalma olasılığı daha düşüktü ve ardından düşük yapma olasılığı daha yüksekti. Bu nedenle, yardımcı üreme tedavilerine (ART) başlamadan önce kadınların TVUS veya MRI ile adenomyozis açısından taranması önerilir.

Adenomyozis ve Düşük

Minerva Ginecologica’da yayınlanan araştırma, adenomyozisli kadınların düşük yapma, erken doğum, erken membran rüptürü ve hipertansif bozukluklar olasılığının arttığını buldu.

Adenomyozis Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Yakın zamanda yapılan iki prospektif çalışma, adenomyozisin IVF uygulanan kadınlarda implantasyonu ve transfer edilen embriyo sayısını, klinik gebelik oranını ve devam eden gebelik oranını azalttığı sonucuna varmıştır. Bir çalışmada adenomyozisli kadınlarda ilk trimester düşük oranı da kontrol grubuna göre daha yüksek olarak bulunmuştur.

Adenomyozis varlığı, en sık görülen jinekolojik kanser olan endometrial adenokarsinom ile ilişkilidir.

Adenomyozis ilerleyici bir hastalıktır, yani zamanla daha da kötüleşebilir. Bu, tedavi edilmesi gereken kronik bir durumdur. Tedavi edilmezse kısırlığa veya pelvik organ sarkması gibi diğer sorunlara yol açabilir.

Birçok çalışma, adenomyozisli kadınlarda tüp bebek sonrası üreme sonuçlarını bildirmiştir. Çoğu, adenomyozisin infertiliteye neden olduğu sonucuna varmıştır, ancak bu nedensel etkileşimi daha fazla değerlendirmek ve bu olumsuz etkiden sorumlu mekanizmaları çözmek için geniş popülasyonlu daha fazla prospektif çalışma yapılmalıdır.

Hormon düzenleyici takviyeler: Biotin, Diindolilmetan (DIM) gibi takviyelerin ve bazı bitkisel takviyelerin vücuttaki hormon seviyelerini düzenlediği düşünülmektedir. Yüksek östrojen seviyelerini düşürmek, adenomyoz semptomlarını azaltmaya yardımcı olabilir.

Kurkumin (zerdeçalın bir bileşeni) adetleri hafifletir ve ağrı ve iltihabı azaltmaya yardımcı olur.

Çinko, ağrı ve iltihabı azaltmaya yardımcı olur.

Magnezyum inflamasyonu azaltmaya yardımcı olabilir, kas gevşemesine ve ruh haline yardımcı olur.

Adenomyozis cinsel yol ile bulaşmaz.

Sorularınız İçin Bize Yazın

Yandaki formu kullanarak ve aşağıdaki iletişim bilgilerimden sorularınız için bana ulaşabilirsiniz.

Formu Doldurun